• Läkemedel & Hushållsprodukter nära dig

Vanliga frågor

Var är mitt paket?

När din order skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse till din e-postadress.

I denna finns ett kolli-id/sändningsnummer som du kan klicka på för att spåra din försändelse. 

Du kan även ladda ner appen Mina Paket och spåra ditt paket där.
Ett paket kan bli någon dag försenad om något oförutsett sker, om du inte mottagit ditt paket på ca

tre dagar kan du kontakta oss. 


Var är min faktura?

All vår betalning adminstreras av Nets och deras fakturor skickas per mejl.

Har du inte mottagit din faktura kan du gå in på Nets hemsida eller ladda ner deras app

för att se din faktura där. Du kan läsa mer om Nets här. 


Hur kommer jag i kontakt med er för rådgivning?

Klicka här.


Vem kan jag prata med om mina läkemedel?

Kontakta vår kundservice för att få rådgivning av våra farmaceuter.

De kan svara på dina frågor som rör läkemedel och recept.


Vad gör jag med gamla eller överblivna läkemedel?

Du kan lämna dina läkemedel på närmaste apotek eller skicka dem till

oss för säker hantering och destruktion. 


Har ni tystnadsplikt?

Receptfree.se är en del av hälso- och sjukvården och omfattas därför av

offentlighets- och sekretesslagen. All personal, oavsett om de har direkt eller indirekt

kontakt med våra kunder, har tystnadsplikt. Det betyder att ingen får lämna ut uppgifter

om dig, din sjukdom, din behandling eller om din privata situation utan att du själv har godkänt det.


Jag har ångrat mitt köp, vad gör jag?

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt LODA - Lagen om distansavtal

och avtal utanför affärslokaler. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan.

Varan behöver returneras i ett oförändrat skick för att du som kund ska få en fullständig kreditering.

I vissa fall kan vi ej godta ångerrätt på hygienartiklar och medicintekniska produkter så som

till exempel sexleksaker, underkläder, bröstpumpar och blodtrycksmätare om plomberingen är bruten. 

(Observera att läkemedel (även för djur), kylvaror och livsmedel är undantagna ångerrätten och kan ej returneras.

Om ett läkemedel returneras så kommer det att destrueras och debiteras kund. Detta gäller även

för ej uthämtade och ej mottagna paket som går i retur från fraktbolaget till ReceptFree.se,

samt paket som går i retur pga ofullständig adress från kund.)

Mejla oss på info@receptfree.se  Vi behöver följande information:
a) ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan)
b) ditt namn och kontaktuppgifter
c) antal och namn på de produkter som önskas returneras

ReceptFree.se skall bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. 


Hur vet jag att ordern har gått igenom?

Så fort du har slutfört din beställning så skickas en orderbekräftelse till din mejladress.

Får du ingen orderbekräftelse kontakta oss på kundservice så kan vi svara på om ordern har gått igenom eller inte.


Hur stoppar jag min order om något blivit fel?

Vill du stoppa en order eller göra ändringar i den behöver du kontakta oss. 

Gör detta så fort som möjligt eftersom vi har en snabb orderhantering.

Har paketet redan börjat packas har vi ingen möjlighet att göra några ändringar eller stoppa ordern.


Vad menas med prenumeration?

Om du automatiskt vill få leverans av en produkt kan du välja att starta en prenumeration.

Du väljer om du vill ha leverans varje månad, varannan månad eller varje kvartal. Produkten levereras

omgående och sedan samma datum varje period tills du väljer att avsluta prenumerationen. Du kan avsluta

prenumerationen eller korrigera den genom att kontakta oss. 


Kan jag välja vilket fraktsätt jag vill att mitt paket ska skickas med?

Ja, du väljer själv vilket fraktsätt ditt paket skickas med. Ibland kan det dock finnas begränsningar i vilka

fraktsätt som blir valbara när du står i kassan och detta beror på innehållet i din kundvagn. Vissa varor kan

exempelvis vara temperaturkänsliga eller kräva legitimation vid uthämtande. I dessa fall blir vissa fraktalternativ

gråmarkerade och kan just vid denna beställning inte väljas.


Kan jag beställa till utlandet?

Vi levererar till adresser inom Sverige, Norden och vissa delar i Europa,

Kontakta kundservice för mer information angående Europa leveranser.

Vid frågor kring din läkemedelsbehandling, dina recept, utbyte av läkemedel, interaktioner 

eller andra läkemedelsrelaterade frågor har vi legitimerad personal som du

lätt kan komma i kontakt med för rådgivning.

I vår kundservice jobbar legitimerade apotekstekniker, egenvårdsrådgivare

och hudterapeuter som alla finns tillgängliga för att hjälpa dig med dina

frågor kring läkemedel, egenvård och hälsokost.